سه طرح ویژه مجلس برای جهش تولید

دکتر محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگوی مشروح با «صبح‌نو» از برنامه‌های خانه ملت برای رفع مشکلات اقتصادی گفت:

در یک بررسی تاریخی و روندی که کشور ما از قبل از انقلاب و بعد از انقلاب طی کرده، به‌نظر می‌رسد که ایرانِ اسلامی، امروز نیازمند یک دکترین برای پیشرفت و یک نظریه برای جهش اقتصادی و اقتدار است تا در مقابل فشارهای استکباری بتواند با شرف و عزت، مسیر اسلامی خودش را طی کند و به تمدن اسلامی برسد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب طی دو دهه گذشته به‌ویژه با انتخاب شعارهای سال و تعیین سیاست‌های ابلاغی و نیز با سخنرانی‌های مکرر، سعی ‌کردند دکترین اقتصادی و پیشرفت این کشور را در لایه‌های مختلف نظام نهادینه کنند. ایشان در راستای همان رفتار نهادی، سال 99 را مزین به «جهش تولید» ‌کردند. یکی از قوایی که می‌تواند نقشی مهم در راستای تحقق جهش تولید ایفا کند، مجلس شورای اسلامی است.

مجلس در دوره‌های گذشته و به ویژه در دوره دهم، معمولا در قبال مشکلات اقتصادی، رفتاری کُند داشت و از سرعت انطباق بالایی برخوردار نبود. با تند‌شدن شیب فشارهای اقتصادی نظام غرب علیه جمهوری اسلامی ایران از اردیبهشت سال 97 تاکنون[آغاز سیاست فشار‌حداکثری دولت ترامپ] لزوم سرعت بخشیدن به روند امور تولیدی کشور و رفع موانع کسب‌وکارها، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. مجلس یازدهم که بهانه و نقطه‌عزیمت اصلی شکل‌گیری‌اش، رسیدگی به اقتصاد کشور و معیشت مردم بود، اکنون و در سال «جهش تولید» مسوولیت خطیری به دوش دارد تا با تعیین سازوکارهای پویا و کارآمد و نظارت بر حسن اجرایی‌شدن آنها، بتواند چرخ اقتصادی کشور را سریع‌تر به گردش درآورد. خبرنگار «صبح‌نو» در گفت‌وگو با «محسن زنگنه» منتخب مردم تربت‌حیدریه در مجلس یازدهم و عضو کمیسیون اقتصادی، به برنامه‌ها و چشم‌اندازهای عاجل مجلس برای تحقق شعار جهش تولید، پرداخته است. زنگنه در این گفت‌وگو، به‌طور مشروح درباره سه طرح ویژه مجلس یازدهم برای پیشبرد هرچه بهتر و سریع‌تر سیاست جهش تولید، یعنی ایجاد کمیسیون ویژه جهش تولید و اجرایی‌‌‌سازی اصل 44 قانون‌اساسی، تاکید بر شأن مجلس در حوزه اجرایی‌‌‌سازی قوانین و نهایتا رفع موانع تولید با حضور میدانی اعضای هیات‌رییسه در حوزه‌های انتخابیه، سخن گفت. در ادامه این گفت‌وگو را از نظر خواهید گذراند.
 
اقدام اول؛ شکل‌گیری کمیسیون ویژه جهش تولید و اجرایی‌‌‌سازی اصل 44 قانون اساسی
محسن زنگنه، منتخب مردم تربت حیدریه در این گفت‌وگو، با اشاره به آخرین اقدامات مجلس برای جهش‌تولید، گفت: در دوره قبلی مجلس، کمیسیون ویژه‌ای با عنوان «حمایت از تولید ملی» وجود داشت. قرار است این کمیسیون به کمیسیون ویژه جهش تولید و اجرایی‌‌‌سازی اصل 44 قانون اساسی اختصاص یابد. وی در این‌باره افزود: پیگیری اموری مانند رفع موانع تولید، بهبود فضای کسب‌وکار و خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌ها، در این کمیسیون تجمیع خواهند شد. وی افزود: طرح ایجاد این کمیسیون آماده شده و فکر می‌کنم بعد از تعطیلات هفته آینده مجلس، در صحن علنی درباره‌اش رای‌گیری شود تا به کمیسیون‌های تخصصی اضافه شود.
 
اقدام دوم؛ ورود مجلس به مرحله اجرایی‌‌‌سازی قوانین
زنگنه در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره دیگر اقدام مجلس برای جهش تولید، با اشاره به اظهارات قالیباف مبنی بر شأن مجلس در حوزه «اجرایی‌‌‌سازی قانون»، گفت: قبلا قوانینی که توسط مجلس تصویب می‌شد، برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شد. با این حال، طبق آمارها، بخش قابل توجه و بیشتر این قوانین ابلاغی، در مرحله اجرایی‌‌‌سازی متوقف می‌ماندند. وی افزود: تعبیر آقای قالیباف این است که مجلس باید به مرحله «اجرایی‌‌‌سازی قانون» هم ورود کند. مجالس قبلی وقتی دولت را مکلف می‌کردند تا مثلا در زمینه مالیات 
بر درآمد خانه‌های خالی یا مالیات بر عایدی سرمایه، طی سه یا چهار ماه، آیین‌نامه اجرایی بنویسند تا کار به اجرا برسد؛ این مرحله معمولا زمان زیادی به خود می‌گرفت. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: حتی طرح‌هایی که با دو فوریت به مجلس می‌آمدند و سریعا مصوب و به کمیسیون‌ها می‌رفتند، در مرحله تدوین آیین‌نامه اجرایی، بعضا تا دو، سه سال متوقف می‌ماندند.
زنگنه با تاکید بر اینکه «نظر مجلس یازدهم این است که باید تا مرحله اجرایی‌‌‌سازی قوانین هم ورود کرد، یعنی تا مرحله اجرا، نظارت و پیگیری کرد»، گفت: نظر این است که اگر دولت برای اجرای قوانین، آیین‌نامه یا بخشنامه لازم را تدوین نکرد، خود مجلس ورود کند و این کار را انجام دهد؛ یعنی موانع اجرای قوانین را رفع کند. با این اقدام، هم بُعد نظارتی مجلس قوی می‌شود و هم اینکه قوانین مصوب، ابتر نمی‌مانند و تا مرحله اجرا، پیش می‌روند.
 
اقدام سوم؛ رفع موانع تولید با حضور میدانی اعضای هیات‌رییسه در حوزه‌های انتخابیه
نماینده مجلس یازدهم با اشاره به سومین اقدام مجلس برای پیشبرد سیاست جهش تولید، گفت: قرار است رییس و اعضای هیات‌رییسه مجلس، ترتیباتی را اتخاذ کرده تا با حضور هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده در حوزه‌های انتخابیه مختلف، بتوانند عملا موانع تولید و اشتغال و طرح‌ها و پروژه‌ها را به‌طور کاملا میدانی، پیگیری و رفع کنند. زنگنه تصریح کرد: با این اقدام، نقش نظارتی از ساختمان بهارستان، به استان‌ها و شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه خواهد رفت. با این رویکرد و نگاه، سفرهای استانی رییس و اعضای هیات‌رییسه مجلس می‌تواند روند بسیاری از طرح‌ها که به خاطر برخی قوانین، قفل شده‌اند را سرعت ببخشد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: روی این سه اقدام برای جهش تولید، توافق شده و قرار است با شکل‌گیری نهایی کمیسیون‌ها، موضوعات، شکل نهایی به خود بگیرند. زنگنه همچنین درباره ترکیب کمیسیون اقتصادی مجلس و کیفیت آن هم گفت: چهره‌های بسیار خوبی نظیر دکتر پورابراهیمی، دکتر خاندوزی و دکتر طغیانی در کمیسیون اقتصادی حضور دارند. من فکر می‌کنم در مقایسه با کمیسیون‌های اقتصادی در سال‌های قبل، کمیسیون اقتصادی فعلی، از وزن کارشناسی بالاتری برخوردار است.

نظرات

نظرات شما برای ما مهم است