تسویه مطالبات زعفران‌کاران طی دو هفته آینده

تسویه مطالبات زعفران‌کاران طی دو هفته آینده/ مافیا و دست‌های پنهان سدی در مقابل افزایش قیمت زعفران/ اتخاذ تدابیری برای مقابله با رانت‌خواران

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس از تسویه مطالبات زعفران‌کاران طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: دست‌های پنهان به طور مداوم دنبال پایین نگه داشتن قیمت زعفران هستند و مانع از انجام اقدامات برای افزایش قیمت طلای سرخ می شوند.

محسن زنگنه

محسن زنگنه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه ایران حدود 90 درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند، گفت: رصدها در حوزه کشاوری دقیق نیست اما بر اساس برآوردها میزان تولید زعفران در سال 98، 350 تا 550 تن بود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سال 98 به دلیل بارش‌های مناسب سال خوبی برای تولید زعفران بود، افزود: برداشت زعفران در سال جاری هم مطلوب خواهد بود البته دولت در سال گذشته که قیمت زعفران کاهش پیدا کرد در اقدامی حمایتی حدود 74 تن زعفران را از کشاورزان با قیمت بالاتر از معمول در بورس خرید و قرار بود که مطالبات در زمان کوتاهی پرداخت شود اما سازمان تعاون روستایی منابع پرداخت طلب کشاورزان را به درستی لحاظ نکرد و متاسفانه تاکنون 234 میلیارد تومان از طلب کشاورزان باقی مانده که نارضایتی آنها را به دنبال داشته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با یادآوری اینکه پس از شکل‌گیری مجلس یازدهم اقدامات و پیگیری‌هایی برای پرداخت مطالبات زعفران کاران انجام شد، گفت:  باحمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی و رئیس جدید سازمان تعاون روستایی قرار شد طی دو هفته آینده مطالبات زعفران‌کاران تسویه شود.

زنگنه یادآور شد: در حالی که قیمت دلار افزایش یافت و زعفران کالایی کاملا صادراتی و استراتژیک است و قیمت آن در بازارهای جهانی کاهشی نداشته و حتی افزایش اندکی داشته اما متاسفانه قیمت زعفران طی یک سال گذشته به شدت در ایران کاهش پیدا کرد به نحوی که قیمت زعفران برای کشاورز با توجه به هزینه های امروزی ضرر است.

وی افزود: هر چند در فصل جابجایی پیاز زعفران قرار داریم اما متاسفانه شاهد تحرک کشاورزان نیستیم و کشاورز به دلیل پایین بودن قیمت زعفران نگران این است که هزینه ها بیش از درآمد حاصله باشد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس یازدهم با بیان اینکه تمهیداتی را با سازمان تعاون روستایی، بورس کالا و متخصصان فعالان عرصه زعفران برای تقویت قیمت زعفران در بازار اتخاذ کردیم، گفت: اقدامات خوبی در این رابطه انجام شد که طی دو الی سه روز گذشته شاهد رشد شاخص زعفران در بورس بودیم به طوری که در روز چهارشنبه 5 درصد یعنی تا حداکثر مقدار افزایش نمادهای زعفران در بازار بورس افزایش یافت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از اینکه مافیا و دست‌های پنهان تمایلی به افزایش قیمت زعفران ندارند، تصریح کرد: قیمت هر کیلو طلای سرخ در ایران حدود 8 تا 9 میلیون تومان و متاسفانه این قیمت حداقل یک دوم بازارهای جهانی است؛ متاسفانه دست‌های پنهان به طور مداوم دنبال پایین نگه داشتن قیمت زعفران هستند و هر گاه اقدامی برای افزایش قیمت طلای سرخ انجام می‌شود با انجام اقداماتی مانع از افزایش قیمت می شوند.

وی یادآور شد: در حالی که قیمت زعفران در یکی از بازارهای اروپایی توسط عرضه‌ کننده ایرانی برای هر کیلو 540 یورو بود جالب است که ظرف چند روز گذشته این قیمت به 390 یورو کاهش پیدا کرد یعنی فرد عرضه کننده ایرانی 150 یورو قیمت را کاهش داد و حتی در آگهی فروش اعلام کرد که مالیات را باید فروشنده پرداخت کند.

زنگنه یادآور شد: دست‌های پنهان برای مقابله با سیاست‌های اتخاذ شده و برای تخریب بازار محصول داخلی، قیمت بازار زعفران ایران را 30 تا 40 درصد در بازارهای جهانی می شکنند و این افراد همان دست‌های ضد تولید هستند که بارها رهبری فرمودند عده‌ای با استفاده از رانت‌ها و ویژه‌خواری‌های خاص در جهت تضعیف تولید داخل حرکت می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه دستگاه‌های نظارتی و امنیتی در حوزه اقتصاد به موضوع رانت‌خواری در حوزه زعفران ورود کنند، افزود: وقتی جریانی با کالای استراتژیک ایرانی مقابله می‌کند باید برخورد مناسب با آن در دستور کار قرار گیرد؛ به طور قطع اگر نتوانیم قیمت زعفران را تقویت کنیم چند صد هزار خانواده که معیشت آنها با طلای سرخ درگیر است با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

وی با بیان اینکه در حال اتخاذ تدابیری برای مقابله با دست‌های پنهان و رانت‌خواران هستیم، گفت: با همکاری مسئولان بورس کالا، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی اتاق فکری را تشکیل دادیم و در حال مدیریت بازار هستیم؛ انتظار می‌رود دولت نظارت ها را تشدید و با همکاری دستگاه‌های امنیتی اجازه ندهند که افرادی که تشکیلات و تشکل‌هایی دارند که خود باید حامی زعفران باشند اما در حال تضعیف بازار طلای سرخ هستند در مسیر بازار زعفران مشکل ایجاد کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: اگر بتوان قیمت زعفران را تقویت و با سودجویان مقابله کرد در سال جاری چند صد هزار شغل فصلی را می توان ایجاد کرد البته توجه به فرآوری طلای سرخ هم می‌تواند ثروت بسیار بزرگی را برای کشور در پی داشته باشد.

نظرات

نظرات شما برای ما مهم است