ریسک‌بازهای بازار ارز، سرمایه هایشان را به بانک ها نمی آورند.

ریسک‌بازهای بازار ارز، سرمایه هایشان را به بانک ها نمی آورند.

محسن زنگنه اقتصاددان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره تصمیم بانک مرکزی در افزایش نرخ سود بانکی گفت: تغییر نرخ سود بانکی در زمانی که نرخ تورم در کشور بسیار بالاست باید انجام شود، تغییری که البته باید با در نظر گرفتن شرایط کنونی بازارها و وضعیت اقتصادی کشور صورت گیرد زیرا اکنون نقدینگی به بازارهایی سرازیر شده که نرخ سود بهتری متناسب با نرخ تورم دارند.
نرخ های تعیین شده اخیر سود بانکی  که بانک مرکزی با هدف چرخش نقدینگی به سمت بانک ها تعیین کرده است  مطلوب نیست. واقعیت این است که نرخ ۲ یا ۳ درصدی سود بانکی در مقابل سودآوری بالای سرمایه گذاران از دیگر بازارها تاثیری بسزایی بر بازگشت سرمایه به سیستم بانکی ندارد چرا که کسانی در بانک ها سرمایه گذاری می کنند که اهل ریسک نیستند اما اکنون بازیگران پرریسک بازار ارز و ...را قرق کرده اند و آنها رغبت آنچنانی برای سرمایه گذاری در بانک ها آن هم با این نرخ سود اندک از خود نشان نمی دهند.
در آن جلسه از آقای همتی سئوال کردم که چرا در این شرایط بد اقتصادی نرخ سود بانکی را کاهش دادید؟ گفت: نرخ سود بانکی کاهش داده نشده است و رقم ۱۵ درصد سود همان رقمی است که قبلا توسط شورای پول اعتبار تصویب شده بود اما از آنجایی که اواخر سال ۹۶ دولت برای جذب نقدینگی اعلام کرد؛ پرداخت نرخ سود بانکی تا ۲۰ درصد نیز امکان پذیر است این موضوع به قوت خود باقی ماند تا اینکه در اوایل اردیبهشت ماه نرخ سود بانکی به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار ( ۱۵ درصد) بازگشت.

نرخی که کم در نظر گرفته شده است.

رویکرد اخیر بانک مرکزی در تغییر نرخ سود طوری است که این نرخ کم در نظر گرفته شده است چرا که با افزایش نرخ سود بانکی بی شک نرخ سود تسهیلات نیز افزایش می یابد و این به نفع بانک هاست. در چنین شرایطی با توجه به وضعیت بانک ها و ترازنامه مالی آنها افزایش سود سپرده مقدمه ای برای افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی است.
هر چند افزایش نرخ سود تسهیلات تا حدی به زیان چرخه تولید است و از طرفی بانک ها نیز منابع آنچنانی برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان را ندارند اما مشتریان اصلی بانک ها شرکت های بزرگی هستند که سرمایه آنها افزایش یافته است در چنین شرایطی بانک ها باید با فروش اموال و دارایی های خود بنیه مالی خود را تقویت کنند تا بتوانند نیاز متقاضیان وام و تسهیلات بگیران را برآورده کنند.

نظرات

نظرات شما برای ما مهم است