دولت در حال تحریک تقاضای ارز است

رادیو گفت و گو - برنامه «بی قاب بی نقاب»

دولت در حال تحریک تقاضای ارز است

دکتر محسن زنگنه : سیاست ها و فرمول های مورد استفاده در بانک مرکزی با واقعیت کف بازار و جامعه مغایرت دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه به بررسی اقدامات نادرست دولت در بازار ارز پرداخت و عنوان کرد : بازارهای غیررسمی و فروش فردایی در بازار سکه و ارز در شکل گیری وضعیت فعلی خیلی موثر بوده اند . جالب اینجاست خود دولت به برخی شرکت ها مجوز داده است تا مردم بتوانند با پول اندک یا حتی بدون پول بر روی کاغذ تعداد زیادی سکه را خریداری کنند . در واقع اقدامات دولت در جهت تحریک طرف تقاضاست در حالی که نظارت بر بازارهای جانبی ندارد .
بخشی از مشکلات بازار ارز مستقیما به کنترل بازار سرمایه مرتبط است و بخشی از آن به بازارهای موازی دیگر وابسته است . وقتی در بورس این حجم از افزایش تقاضا وجود دارد و ارزش افزوده بالا به سرمایه گذاران خرد بورس اعطا می شود ، نا خودآگاه بازارهای دیگر هم تحریک می شود یعنی زمانی که بازار سرمایه رشد می کند ، عملا یک تورم انتظاری در جامعه ایجاد می شود که سبب نوسانات بازار سکه و ارز هم می شود و مردم برای کاهش نگرانی نسبت به کاهش ارز پول خود به سمت بازار سکه و ارز می روند .

نقش مجلس در کنترل بازار ارز

زنگنه هم برای تشریح نقش مجلس به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت : تعامل دولت و مجلس این است که مجلس قانونی تصویب کند که دولت توانایی اجرای آن را داشته باشد و در عوض دولت هم مو به مو مصوبات مجلس را اجرا کند .
متاسفانه به علت بی عملی و ناکارآمدی مجلس دهم تقریبا تمام اختیارات در حوزه ارز توسط شوراهای میانی به دولت داده شده است یعنی در حال حاضر اختیار تعیین قیمت ارز برای واردات کالای اساسی و .. دست خود دولت است و این ضعف مجلس در وظیفه قانون گذاری را نشان می دهد .

مدیریت عرضه و تقاضا راهکار برون رفت از چالش

زنگنه راهکار ارامش در بازار ارز را در مدیریت بازار های موازی مانند بورس و طلا دانست و گفت : کمیسیون برنامه و بودجه برای کنترل وضعیت فعلی با دولت جلساتی داشته است تا برای بازار فردایی چاره ای بیاندیشد .
دولت مدعی است که تقاضای ارزی به دلیل تعهدات دولت در دارو و ... است . کمیسیون برنامه و بودجه لیستی از تمام تقاضای ارزی دولت تهیه کرده است و منابع ارزی از محل صادرات نفت و غیر نفتی هم کنار آن قرار دارد . از آنجایی که مجلس سابق تمام احتیارات این امور را به دولت واگذار کرده است باید با تعامل پیش برویم اما اگر دولت طی هفته های آینده همکاری نکند مجلس طرح دو فوریتی را مصوب خواهد کرد که بر اساس آن دستورالعمل ها اجرایی شود .

نظرات

نظرات شما برای ما مهم است