مولد سازی دارایی های دولت مورد بحث قرار گرفت، امیدواریم این اصلاح، به بودجه ۹۹برسد.

توضیحات زنگنه درباره جلسه کمیته اصلاح ساختار بودجه: مولد سازی دارایی های دولت مورد بحث قرار گرفت، امیدواریم این اصلاح، به بودجه ۹۹برسد.

«محسن زنگنه» نماینده مردم تربت حیدریه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با "کمیته اصلاح ساختار بودجه" گفت: یکی از اولویت‌های اصلی مجلس یازدهم که بارها مورد تأکید رهبری معظم قرار گرفته و دولت هم به طور جد به دنبال آن است، اصلاح ساختار بودجه است. در همین رابطه مقرر شد کمیته‌ای تحت عنوان اصلاح ساختار بودجه ذیل کمیسیون برنامه و بودجه شکل بگیرد تا بحث اصلاح ساختار را به صورت متمرکز دنبال کند. تاکنون جلسات متعددی را مجلس با رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد برگزار کرده است و در نهایت با مرکز پژوهش‌ها و سازمان برنامه و بودجه به یک سری احکام برای اصلاح ساختار رسیده ایم. 

او ادامه داد: در جلسات مقرر شد که این احکام در کمیته مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت پس از تصویب به کمیسیون‌های تخصصی و صحن مجلس ابلاغ شود. امروز کمیته اصلاح ساختار بودجه دو جلسه برگزار کرد؛ جلسه اول به بحث مالیات‌ها پرداخته شد، در این جلسه بر روی چند احکام به جمع‌بندی رسیدیم و در نهایت تصویب شد. شفافیت‌ در تراکنش‌های بانکی، مالیات بر عایدی سرمایه، بحث ارزش افزوده، مالیات‌ستانی هوشمند یا هوشمندسازی نظام مالیاتی و نظام انگیزشی سازمان مالیاتی و نکته آخر هم معافیت‌ها از جمله مواردی بود که در کمیته مورد بررسی قرار گرفت و 6 احکام این حوزه‌ها مورد تصویب، کمیته قرار گرفت.

زنگنه در رابطه با اعضای کمیته اصلاح ساختار بودجه گفت: علاوه بر نمایندگان عضو کمیته، از مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان سازمان برنامه از دولت در این جلسه حضور داشتند. در جلسه دوم که از ساعت 10 و نیم شروع شد، مولدسازی دارایی‌های دولت مورد بحث قرار گرفت بر اساس اعلام رئیس  جمهور، حدود 7 هزار میلیارد اموال غیر منقول دولت است که بحث مولدسازی این اموال بارها مورد تأکید قرار گرفته و این مسئله را امروز به عنوان یکی از احکام اصلاح ساختار بودجه، مورد بحث قرار داریم. پس از پیشنهادات خزانه‌داری بانک مرکزی و سازمان برنامه و مرکز پژوهش‌ها در نهایت به یک متن، 1 صفحه‌ای رسیدیم که انشالله این متن به عنوان یکی از احکام غیر اصلاح ساختار به کمیسیون برنامه و بودجه ابلاغ می‌شود و در دستورکار قرار می‌گیرد.

نماینده مردم تربت در پاسخ به این سوال که در اصلاح ساختار بودجه ایا ممکن است نسبت به نهادهای که بودجه دولتی می‍گیرند و از مالیات معافیت‌ هستند هم پرداخته شود، گفت: این که چه دستگاه‌هایی از بودجه استفاده می‌کنند و مالیات نمی‌دهند باید مصداقی ورود کنیم. ولی به آنها ورود نکرده ایم و بیشتر سعی کردیم معافیت‌ها در جهت حمایت از تولید باشد. کشورهایی که از لحاظ صنعتی و تولید ناخالص داخلی در رتبه‌های خوبی هستند، معمولا تلاش می‌شود که مالیات را به نفع بخش تولید اصلاح کنند. در کشور ما برعکس است یعنی بخش اعظمی از مالیات بر دوش بخش تولید است و این هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد. 

عضو کمیسیون برنامه بودجه گفت: معافیت‌هایی که مدنظرمان است در جهت حمایت از بخش تولید است که بتوانیم به بخش تولید کمک کنیم تا شاهد اقدامات موثری باشیم. 

نماینده مردم تربت حیدریه در خصوص جلسه بعدی این کمیته گفت: فردا و پس فردا، روزی 2 جلسه برگزار می کنیم که در جلسه آینده بقیه احکام بررسی می‌شود. در نهایت سه شنبه این احکام به کمیسیون‌های مربوطه اعلام و کمیسیون‌ها موظف هستند طی یکی دو هفته احکام را جمع بندی و به صحن برسانند. همه عجله ما این است که بتوانیم انشالله به بودجه 1400برسیم. 

گفتنی است؛ زنگنه به عنوان رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه، آرش لهونی به عنوان نائیب رئیس کمیسیون و رضاخواه به عنوان دبیر کمیته انتخاب شدند./خبرگزاری برنا

نظرات

نظرات شما برای ما مهم است