انتقاد از صادرات فله‌ای ۸۵درصد زعفران کشور

🔵انتقاد از صادرات فله‌ای ۸۵درصد زعفران کشور

🔹دکتر محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس با بیان اینکه زعفران یکی از محصولات استراتژیک کشورمان بوده و جایگاه بسزایی در حوزه کشاورزی و اقتصاد دارد، گفت: از منظر ایجاد اشتغال حدود یک میلیون نفر در کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم با زعفران در ارتباط هستند و بیش از چند ده هزار کشاورز هم در سراسر کشور اقدام به کاشت، برداشت و صادرات این محصول می‌کنند.

🔹عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد:‌ متاسفانه سیاست‌های دولت در طول سالیان گذشته در جهت حمایت از تولیدکننده واقعی و ایجاد ارزش افزوده برای این محصول نبوده است، تشکل‌های خودساخته‌ای عملا نمایندگی زعفران کاران را بر عهده گرفته‌اند که به دلیل تعارض منافع، قیمت این محصول چندان رشد نکرده است.

🔹وی تاکید کرد: امروز متاسفانه شاهدیم، زعفران کاران به دنبال کاهش حجم زمین‌های زیر کشت این محصول هستند و خطر وقوع بحران برای صنعت زعفران در کشور وجود دارد.

🔻حمایت از زعفران با تولید محصولات جانبی

🔹زنگنه افزود: حمایت واقعی از کشاورزان و در مرحله بعد توجه به فرآوری زعفران و افزایش ارزش افزوده این محصول بوسیله تولید محصولات جانبی، گسترش صنایع تبدیلی و توجه به فراوری زعفران بجای خام فروشی است.

🔹نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه 85 درصد زعفران به صورت فله‌ای از کشور خارج شده و کمترین ارزش افزوده را برای ایران به همراه دارد، بیان کرد: بعضا کشورهای همسایه و اروپایی‌ها منافع این محصول را می‌برند.
وی تصریح کرد:‌ رهبر معظم انقلاب اخیرا در نشست با هیئت دولت در کنار تاکید به توجه به سنگ تزئینی، خاک هرمز و خرمای جنوب به درستی به اهمیت زعفران هم پرداختند و تاکید فرمودند، باید از خام فروشی این محصول جلوگیری شده و صنایع فرآوری این محصول در کشور رونق پیدا کند.

🔹 بنابراین همایش بزرگ زعفران کاران با هدف حمایت و تشکر از سخنان ایشان در شهرستان زاوه و شهر دولت آباد برگزار می‌شود.

🔹عضو کمیسیون برنامه،‌ بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: قرار است، طی بیانیه‌ای از دولت خواسته شود تا براساس راهکارهای ارائه شده، مسیر تحقق منویات رهبری انقلاب دنبال شود، متاسفانه سیاست‌های دولت و جهاد کشاورزی در طول دو سال اخیر بویژه یکسال قبل ضربه سنگینی را به صنعت کشاورزی بویژه زعفران زده است.

🔻سیاست دولت حمایت از دلالان و واسطه‌هاست

🔹زنگنه ادامه داد:‌ سیاست‌های دولت اکثرا در جهت حمایت از واسطه‌ها و دلالان زعفران بوده است، در حالیکه آنها سودهای کلانی را به جیب زده‌اند اما کشاورزان با حال و روز خوبی مواجه نیستند.

🔹وی اظهار کرد:‌ عجیب تر آنکه بعد از اعلام اخیر معاون وزارت صمت درباره ایجاد یک میز زعفران با وی در روز چهارشنبه هفته گذشته(5 شهریور ماه) تماس گرفته و تذکر دادم که حتما این میز باید با حضور نمایندگان واقعی کشاورزان برگزار شود.

🔹نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس تاکید کرد: اما در نهایت این میز بدون حضور زعفران کاران واقعی و نمایندگان مجلس برگزار شد و این موضوع نشان می‌دهد که دولت عزمی برای پیمودن راه صحیح ندارد و امیدواریم این همایش موجب انجام اقدامات مناسب و خوبی در مسیر توجه به محصول زعفران کشورمان شود./خبرگزاری خانه ملت

نظرات

نظرات شما برای ما مهم است