تاثیر ارز 4200 را در زندگی مردم نمی‌بینیم

تاثیر ارز 4200 را در زندگی مردم نمی‌بینیم

محسن زنگنه نماینده مجلس با اشاره به التهابات بازار بورس، سکه و ارزگفت: نقدینگی اصولا از بازار خارج نمی شود، نقدینگی همواره در بازارها حبس می شود اینکه می گویند نقدینگی از بازار بورس خارج شده است یعنی اینکه حقیقی‌ها سهام شان را می فروشند و حقوقی‌ها می خرند. بر فرض مثال اگر شما ۱۰۰هزار تومان نقدینگی در بورس دارید باید کسی از شما بخرد که شما از بورس بیرون بیاید ،در واقع این ۱۰۰هزار تومان نقدینگی را حقوقی ها از شما می خرند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با عصرایران ادامه داد: علت اتفاقی که در بورس افتاد عدم انجام تعهدات قانونی بازار سرمایه در موعد مشخص است. ما چندین قانون داریم که بازار سرمایه آنها را اجرایی نکرد. در بند الف ماده۲۷قانون رفع موانع تولید آمده است که بازار سرمایه موظف است صندوق تثبیت بازار سرمایه را ایجاد کند و منابع این قانون نیز دیده شده است و اتفاقا در این بند ذکر شده است که برای مواقع بحرانی و زمانی که بورس می ریزد این صندوق راهگشا است ،بازار سرمایه این بند را اجرایی را نکرده است و عملا قدرت بازارگردانی ندارد.

نماینده تربت حیدریه در مجلس تاکید کرد: ما قانونی به نام قانون ۲۰۵۰داریم و وقتی نمادها به سمت بالا و پشت سرهم ۲۰درصد افزایش پیدا می‌کند باید نماد یکساعت تعطیل شود و اگر این افزایش به ۵۰درصد برسد کلا باید نماد بسته شود و برایش کنفرانس بگذارند و بررسی کنند متاسفانه دولت نه در صعود و نه در نزول به این مسائل توجه نکرد. در دوماه گذشته هیچ کنفرانسی برگزار نشد اگر دولت به این عمل می کرد هم در صعود جلوی یک رشد حبابی را می گرفت و هم در نزول جلوی ضرر مردم را می گرفت.

وی افزود: متاسفانه این اقدامات همراه با برخی بخشنامه ها باعث شد که وضعیت بورس مقداری بحرانی شود.

این نماینده مجلس گفت: مسئولان دولتی روی آوردن مردم به بازار سرمایه را یک معجزه دانستند در حالیکه از نظر ما هیچ معجزه ای اتفاق نیفتاده بود و این شرایط طبیعی بود و مردم به منظور جلوگیری از کاهش ارزش پول شان به سمت سرمایه گذاری در بازار سرمایه و بورس آمدند.

زنگنه با اشاره به بالا رفتن قیمت ارز و سکه گفت: وقتی بازار بورس دچار مشکلاتی شد قطعا بقیه بازار ها از جمله بازار ارز و سکه تحریک می شود که در این بازارها هم دولت می توانست اقداماتی داشته باشد،بزرگ‌ترین تقاضا کننده دلار در بازار خود دولت است چراکه برای خودش الزام درست کرده است که باید حدود ده میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰برای تامین کالاهای اساسی اختصاص دهد و حذف این ارز می تواند اقدام موثری در بازار ارز باشد که در عین حال می تواند کسری ارز و بودجه دولت را نیز جبران می کند. در حال حاضر ما تاثیر این ارز۴۲۰۰ را در زندگی مردم نمی بینیم و دلیلی برای اختصاص این ارز نیست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: تا زمانی که ارز نیمایی و اختلافش با ارز بازار زیاد باشد صادرکننده تمایلی به برگردان ارز خود ندارد و البته دولت باید تعهد ارزی را تبدیل به تهاتر ارزی کند و اجازه دهند که واردکننده به راحتی ارز خود را از صادرکننده بگیرد ، باید بازارهای مجازی نیز بسته شود بازارهای خرید عراق ،تهران ‌وهرات باید بسته شود ،اینها عواملی است که بازار ارز را تحریک می کند و کنترل همه آنها نیز در دست دولت است.

وی گفت: تا زمانی که دولت اقدامی انجام ندهد جو‌ روانی که برای افزایش قیمت در بازارهای ارز و طلا وجود دارد تشدید می شود و کسانی که در فضای مجازی و بازار های کاغذی باعث افزایش قیمت می شود همچنان به کارشان ادامه می دهند و نمی توان پیش بینی کرد که افزایش قیمت ها تا کجا ادامه دارد.

این نماینده مجلس در پایان خاطر نشان کرد: دولت اقدام خوبی انجام داد و قیمت ارز نیمایی را آزاد کرد و اگر دولت اجازه دهد که صادر کنندگان ارز مورد نیاز خود برای وارادت کالاهای درجه یک ،دو ،سه و  چهار را تهاتر کند قطعا این التهاب در بازار ارز می خوابد ضمن اینکه بازار بورس نیز از روز گذشته روند صعودی داشته است و خود این قیمت ها در بازار ارز و سکه را تثبیت می کند.

نظرات

نظرات شما برای ما مهم است