سود چند صدمیلیاردی کارگزاری‌ها تنها در جیب عده‌ای خاص

🔵سود چند صدمیلیاردی کارگزاری‌ها تنها در جیب عده‌ای خاص/ شروط افتتاح کارگزاری جدید باز هم برای خواص! 

🔹دکتر محسن زنگنه؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود در بازار بورس ایجاد فضای انحصاری برای کارگزاری‌هاست، گفت: تعداد کارگزاری‌ها در کشور طی چند سال اخیر علی‌الرغم افزایش تعداد افراد دارای کد بورسی از چند صد هزار نفر به حدود 40 میلیون نفر و همچنین رشد بی‌سابقه میزان خرید و فروش سهام در بازار هیچگونه افزایشی پیدا نکرده است.

🔹وی با بیان اینکه انحصاری شدن کارگزاری‌های بورس توسط گروهی از افراد خاص موجب کاهش خدمات‌دهی این کارگزاری‌ها شده است، تصریح کرد: کارگزاری‌ها به دلیل کثرت مراجعه کننده عملا نمی‌توانند، هیچ گونه خدمات دیگری مانند آموزش‌ به مراجعان خود ارائه کنند.

🔻قولی برای شکستن انحصار کارگزاری‌ها! 

🔹زنگنه ادامه داد: از سوی دیگر درآمد این کارگزاری‌ها به دلیل داشتن سهم و کارمزد از خرید و فروش سهام به شدت افزایش پیدا کرده و عملا یک ثروت چند صد میلیارد تومانی هر ماه بین چند کارگزار در حال تقسیم است.

🔹نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس اظهار کرد: براین اساس، نمایندگان در جلسه با قالیباف اصل رئیس سازمان بورس خواستار شکستن این انحصار شدند تا افراد دیگری هم که خواهان افتتاح کارگزاری هستند، بتوانند سهمی در این میان داشته باشند.

🔹رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس بیان کرد: رئیس سازمان بورس در همان جلسه قول انجام این کار را ظرف مدت دو ماه داد و اعلام کرد، در حال تدوین آیین نامه جدیدی برای افتتاح کارگزاری‌ها هستند.

🔻آیین‌نامه جدید در امتداد همان انحصارطلبی قبلی

🔹عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: سازمان بورس اخیرا دستورالعمل پیشنهادی را در این مورد آماده و روی سایت سازمان برای دریافت پیشنهادات و نظرات متخصصان قرار داده که از کارشناسان منتقد انتظار می‌رفت تا به این موضوع ورود کرده و نظرات خود را اعلام کنند و متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

🔹وی تاکید کرد: این دستورالعمل یا آیین‌نامه جدید سازمان بورس برای تشکیل کارگزاری‌ها در حقیقت همان رویه سابق یعنی انحصار در گرو تعدادی افراد خاص را دنبال کرده است، به طور مثال سال گذشته همزمان با ارائه این طرح یکی از شرایط برای افتتاح کارگزاری جدید، داشتن سرمایه فصلی حدود 15 میلیارد تومان بود که امسال این سرمایه به حدود 200 میلیارد تومان افزایش داده شده است.

🔹‌زنگنه تاکید کرد: بسیاری با این شرط در همین ابتدای کار از گردونه خارج می‌‌شوند، سایر شرایط هم بسیار سخت است و عملا هدفی را که مجلس و منتقدان عدالت شغلی دنبال می‌کردند، با آیین‌نامه جدید محقق نشد.

🔹نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس اظهار کرد: سازمان بورس در حقیقت دستورالعملی را برای ایجاد کارگزاری پیشنهاد داده که گویا تنها برای یک جمع خاص نوشته شده است، بنابراین تا زمانی که سازمان بورس قوانین شفافی نداشته و تضاد منافع در آن از بین نرود، نمی‌توان از این سازمان انتظار شفافیت در عملکرد را داشت.

🔹عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: از دستگاهی که خواهان ایجاد شفافیت در قیمت‌ها و شکستن انحصار در بازار خرید و فروش سهام و کالاهاست، انتظار می‌رود ابتدا عملکرد خود را شفاف و انحصار را از درون خود بشکند./خبرگزاری خانه ملت

نظرات

نظرات شما برای ما مهم است