چند پیشنهاد برای کشیدن ترمز دلار

یادداشت/ محسن زنگنه؛

چند پیشنهاد برای کشیدن ترمز دلار

 يكشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۷

 

چند پیشنهاد برای کشیدن ترمز دلار

محسن زنگنه طی یادداشتی نوشت: در خصوص اینکه بهای دلارتا کجا افزایش پیدا می‌کند، متاسفانه باید گفت؛ برنامه‌ای از سوی دولت برای مهار قیمت دلار وجود ندارد. تصور می‌کنم، تورم انتظاری که برای قیمت دلار به‌وجود آمده است و نگرانی بخش بیشتری از مردم نسبت به عدم ثبات داری شان و اینکه دارایی آن‌ها کاهش یابد ، مرتب قیمت دلار افزایش می‌یابد.



در خصوص اینکه بهای دلارتا کجا افزایش پیدا می‌کند، متاسفانه باید گفت؛ برنامه‌ای از سوی دولت برای مهار قیمت دلار وجود ندارد. تصور می‌کنم، تورم انتظاری که برای قیمت دلار به‌وجود آمده است و نگرانی بخش بیشتری از مردم نسبت به عدم ثبات داری شان و اینکه دارایی آن‌ها کاهش یابد ، مرتب قیمت دلار افزایش می‌یابد.
اما یکی دیگر از دلایل افزایش دلار معاملات صوری و کاغذی  است که به‌صورت ارز فردایی در حال معامله است. موضوعی که در بازارهای غیر رسمی می‌بینیم که از صبح زود و تا ساعاتی پس از نیمه شب فعال هستند.
تصمیمات دولت هم متاسفانه متناسب با فضای روز جامعه نیست و تزریق 50‌میلیون دلار ارز در روز شاید بتواند در مدت کوتاهی از رشد این قیمت‌ها تأثیر‌گذار باشد. اما تأثیر درازمدت ندارد. از طرف دیگر ما در بخش تولید، دارویی و درحوزه کشاورزی و دامی نیازمند واردات هستیم و تولیدکننده به هر طریقی می‌خواهد ارز وارداتی خودش را فراهم کند.
متاسفانه سیاست دولت و بانک مرکزی هیچ تناسبی با جنگ اقتصادی فعلی ندارد و برخی  سیاست‌ها تأثیر عکس دارد. به‌عنوان مثال بهتر است دولت در چنین شرایطی دست صادرکنندگان را باز کند تا به هر طریقی نسبت به صادرات اقدام کنند اما متاسفانه صادر‌کنندگان به‌خصوص صادرکنندگان معدنی یا کشاورزی با مشکلات فراوانی مواجه هستند. تعهد ارزی و اجبار به ارائه در
 ارز نیمایی موجب بروز مشکلاتی  برای صادر کنندگان شده است و این امر عرضه ارز را در کشور با مشکل مواجه کرده است پیشنهادی که می‌شود به بانک مرکزی ارائه کرد این است که باید ارز‌4200 حذف شود وجود این ارز خود دولت را به یکی از تقاضا‌کنندگان  بزرگ بازار ارز تبدیل کرده است. عدم برخورداری از یک دولت قوی و یک نظارت دقیق باعث شده که این ارز سر سفره مردم نمی‌آید و اخیراً دیدیم که یک بار بسیار حجیمی از داروهایی که با ارز          ‌4200 وارد شده است و به‌صورت قاچاق با بهایی دیگر به سمت عراق گرفته شده است.بحث ارز نیمایی است که باید تعدیل شود    یا     اینکه قیمت ارز         آزاد  را داشته باشد و عملاً باید سیاست تک نرخی ارز را دنبال کنیم . تمام موانع برای صادر‌کنندگان را حذف کنیم با انتخاب 50تا 60‌صرافی از سوی دولت و دادن مجوز به آن‌ها این شرایط را فراهم سازد  تا مثل قبل این فرایند نقل و   انتقال ارز      را برای صادر‌کننده یا وارد‌کننده داشته باشند.
 تا وقتی برای واردات کالای خاص دچار مشکل هستیم این اجازه را به صادر‌کننده بدهیم تا از طریق تهاتر، ارز کالاها را وارد کند اینجا این سؤال پیش می‌آید که حصر
 ارز نیمایی باعث  افزایش دارو و یا کالاهای دائمی می‌شود. این را دولت می‌تواند از پرداخت مابه التفاوت ارز
  تک نرخی و از طریق نسخه‌های پزشکی و بیمه‌های خدمات درمانی برای مصرف‌کننده جبران کند و همچنین در بخش نهادهای دامی هم وقتی که قیمت گوشت افزایش پیدا می‌کند یابد عملاً برای دامداران می‌صرفد که نهاده‌های دامی را با ارز آزاد تهیه کند و دامدار با مشکل مواجه نمی‌شود از آن طرف هم ما برای اینکه از مصرف‌کننده حمایت کنیم مابه‌التفاوت را از طریق یارانه به عرضه‌کنندگان مواد پروتئینی بدهیم تا بهای این مواد تعدیل شود.
سیاست‌های فعلی بانک مرکزی نمی‌تواند ترمز افزایش دلار را بکشد و اگر در کالاهای وارداتی بخش تولید ما با مشکل مواجه شود و قیمت دلار هم افزایش می‌یابد و نمی‌شود خط قرمزی برای آن متصور شد.

نظرات

نظرات شما برای ما مهم است