شروع فاز عملیاتی اصلاح بودجه با پیشنهادات دیوان محاسبات

 

شروع فاز عملیاتی اصلاح بودجه با پیشنهادات دیوان محاسبات

تهران- ایرنا- روزنامه وطن امروز نوشت: امروز ۲ سال پس از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح ساختار بودجه، اقدام دیوان محاسبات مبنی بر ارائه گزارش آسیب‌شناسی بودجه و پیشنهادهای اصلاح ساختار بودجه در قالب نامه رئیس دیوان به رئیس مجلس شورای اسلامی هم در همین راستاست که بررسی آن نشان می‌دهد کار کارشناسی عمیقی در این رابطه شده است.

روزنامه وطن امروز سه شنبه ۲۹ مهرماه در یادداشتی به قلم محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و همچنین رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه نوشت: امروز ۲ سال پس از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح ساختار بودجه، مطالبه‌ای عمومی در تمام قوا برای تحقق این مهم ایجاد شده که اتفاق بسیار مبارکی است اقدام دیوان محاسبات مبنی بر ارائه گزارش آسیب‌شناسی بودجه و پیشنهادهای اصلاح ساختار بودجه در قالب نامه رئیس دیوان به رئیس مجلس شورای اسلامی هم در همین راستاست که بررسی آن نشان می‌دهد کار کارشناسی عمیقی در این رابطه شده است.

هم‌اکنون کمیته اصلاح ساختار بودجه در دیوان محاسبات به درخواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایجاد شده که پیشنهادات خود را در رابطه با اصلاح ساختار بودجه ارائه می‌کند. گزارش اخیر دیوان در ۴ حوزه منابع، هزینه‌ها، شرکت‌های دولتی و شفافیت تنظیم شده که بررسی‌ها نشان می‌دهد این موارد قابلیت عملیاتی دارند، این یعنی پیشنهادات ارائه‌شده حاصل اتاق فکر نخبگان بودجه کشور است و مجلس از آنها بهره خواهد گرفت. دیوان محاسبات بیشترین اشراف را در بین دستگاه‌های مختلف نسبت به بودجه دارد، از این رو پیشنهاداتی از این دست می‌تواند راهگشای شرایط کنونی باشد.

این نکته را نباید از یاد برد که انتظار اصلاح بودجه‌ریزی ایران در چند ماه بی‌جاست و اجرایی شدن بخشی از پیشنهادات این گزارش احتیاج به زمان دارد؛ کما اینکه برای مثال در بند اول همین گزارش الزاماتی مبنی بر تبیین رابطه بین دولت و شرکت ملی نفت ایران یا به عبارتی رابطه بین دولت و درآمدهای نفتی که موضوع بسیار حساس و مهمی است، وجود دارد و به دولت پیشنهاد می‌کند لایحه‌ای در این رابطه ارائه کند اما الزاما این لایحه برای بودجه ۱۴۰۰ نیست، بلکه دیوان محاسبات این نارسایی را که به عمق چند دهه است شناسایی کرده و پیشنهاد حل آن را داده است.

بخش دیگر این پیشنهادات در رابطه با شیوه تنظیم بودجه است که به صورت تمام و کمال باید در دستورالعمل‌های دولت برای بودجه سال آینده گنجانده شود و اگر این اتفاق رخ ندهد، نمایندگان به آن اهتمام خواهند ورزید. واقعیت این است که لزوم اصلاح ساختار بودجه یک حقیقت انکارناپذیر است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را برای این موضوع خواهند کرد.  

شروع فاز عملیاتی اصلاح بودجه با پیشنهادات دیوان محاسبات

 

نظرات

نظرات شما برای ما مهم است