نسخه های درمان بودجه / راه حل افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی درباره روش‌های افزایش درآمد دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به «وطن امروز» گفت: ما در بررسی‌ای که با حضور کارشناسان برنامه و بودجه در چند روز اخیر داشتیم، به این نتیجه رسیدیم نزدیک به ۱۵۰ هزارمیلیارد تومان را می‌توان به منابع دولت اضافه کرد. بخشی از این مبلغ می‌تواند از درآمدهای مالیاتی حاصل شود. سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰ با ۲۰ درصد افزایش نسبت به بودجه امسال، به ۲۴۸ هزارمیلیارد تومان رسیده است که بر اساس برآوردهای سازمان برنامه و بودجه، این درآمدها می‌تواند بدون فشار به بخش تولید، تا ۲۹۰ هزارمیلیارد تومان افزایش یابد. با توجه به اینکه میزان تحقق درآمدهای مالیاتی امسال، بیش از ۱۰۰ درصد بوده است، چیزی نزدیک به ۵۰هزار میلیارد تومان می‌تواند از این بخش تامین شود. 
محسن زنگنه افزود: همچنین رشد مالیات بر ارزش افزوده در بودجه سال آینده، صفر در نظر گرفته شده است اما این مالیات باید با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی و تورم محاسبه شود و از آنجا که تولید ناخالص داخلی سال آینده با توجه به تورم، رشد قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت، این نوع مالیات نیز باید افزایش یابد و به تبع آن درآمدهای این بخش هم افزایش خواهد یافت. 
وی ادامه داد: تعریف پایه‌های مالیاتی جدید نیز می‌تواند به این افزایش درآمدها کمک کند. به عنوان مثال قانون مالیات بر خانه‌های خالی که توسط مجلس تصویب شد، بر اساس پیش‌بینی سازمان امور مالیاتی، می‌تواند تا ۳ هزار میلیارد تومان درآمد جدید را اضافه کند که دولت این درآمد را در بودجه سال آینده، کمتر از یک‌دهم این رقم پیش‌بینی کرده است. همچنین مالیات‌هایی مانند مالیات بر خودرو و خانه لوکس که در بودجه امسال آورده شده بود، در بودجه سال آینده حذف شده است که اضافه کردن این مالیات هم می‌توان درآمد خوبی را ایجاد کند. 
زنگنه بیان کرد: علاوه بر درآمدهای مالیاتی، ما می‌توانیم درآمدهایی را از افزایش حقوق ورودی کالا در گمرک شناسایی کنیم. واردات کالای اساسی ما نزدیک به ۸ میلیارد دلار و واردات سایر کالاها نزدیک به ۳۳ میلیارد دلار است که متاسفانه حقوق ورودی تمام این کالاها در گمرک، با ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود. ما پیشنهاد دادیم این حقوق ورودی برای کالای اساسی و مورد نیاز مردم تغییر نکند اما برای سایر کالاها با نرخ ارز نیمایی محاسبه شود. اگر این اتفاق بیفتد، نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ هزارمیلیارد تومان هم از این محل می‌توان درآمدها را افزایش داد اما متاسفانه دولت با بهانه‌های غیرکارشناسی ادعا می‌کند در صورت تغییر حقوق ورودی این کالاها در گمرک، باید شاهد افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت کالاها در کشور باشیم، در حالی که محاسبات نشان می‌دهد این افزایش قیمت کمتر از ۷ درصد خواهد بود. 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در انتها افزود: در بخش هزینه‌ها که ۶۳۸ هزار میلیارد تومان است، ما شاهد افزایش ۲۵۰ درصدی هزینه‌ها در برخی دستگاه‌ها هستیم و تعداد قابل توجهی از دستگاه‌ها نیز بیش از ۱۰۰ درصد افزایش هزینه داشتند که این به هیچ وجه برای مجلس قابل قبول نیست. از طرفی امسال، میزان تخصیص بودجه به برخی دستگاه‌ها نزدیک به ۴۰ درصد بوده و بودجه این دستگاه‌ها به طور کامل پرداخت نشده. پس دولت می‌تواند به جای آنکه هزینه زیادی را در بودجه برای یک دستگاه مشخص کند اما آن را کامل تخصیص ندهد، از ابتدا هزینه واقعی این دستگاه را در بودجه لحاظ کند تا سقف هزینه‌ها در بودجه کاهش یابد.

نظرات

نظرات شما برای ما مهم است