چراغ‌سبز شورای نگهبان به اصلاحات مجلس

محسن زنگنه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از چرایی تصویب کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق می‌گوید

نمایندگان نگران بودند کلیات رد شود دولت اقدامی نکند/ رای کمیسیون شکننده است/ چراغ‌سبز شورای نگهبان به اصلاحات مجلس

 

بنده هم از این رای تعجب کردم

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه در مجلس گفت: تصور نمایندگان این بوده که اگر کلیات را نپذیرند، احتمالا دولت نسبت به اصلاح و برگرداندن بودجه اقدام خاصی نخواهد کرد و عملا با انسداد اقتصادی در معیشت مردم مواجه باشیم. دولت هم در این مدت نشان داده پایبند به قانون نیست لذا نگرانی داشتند که اگر الان کلیات رد شود ممکن است دولت هیچ اقدامی نکند.

نمایندگان نگران بودند کلیات رد شود دولت اقدامی نکند/ رای کمیسیون شکننده است/ چراغ‌سبز شورای نگهبان به اصلاحات مجلس

 

  به گزارش «فرهیختگان»، محسن زنگنه، اقتصاددان و رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه در مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» توضیحاتی درباره چرایی رای موافق نمایندگان و اتفاقات اخیر در مجلس پیرامون لایجه بودجه ارائه کرد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

 

  شورای نگهبان به اصلاحات مجلس چراغ‌سبز نشان داده است

 

ارزیابی شما از رای موافق نمایندگان به کلیات لایحه بودجه چیست؟

 

واقعیت، بنده هم از این رای تعجب کردم. از دیدگاه بنده تصور نمایندگان این بوده که اگر کلیات را نپذیرند، با توجه به روحیه و سلوکی که دولت در حوزه سیاسی داشته، احتمالا دولت نسبت به اصلاح و برگرداندن بودجه اقدام خاصی نخواهد کرد و عملا با انسداد اقتصادی در معیشت مردم مواجه باشیم. دولت هم در این مدت نشان داده پایبند به قانون نیست لذا نگرانی داشتند که اگر الان کلیات رد شود ممکن است دولت هیچ اقدامی نکند، مانند نامه‌ای که بعد از ۴-۳ روز آقای رئیس‌جمهور به مجلس نوشت که اصلا در شأن مجلس نبود، لذا این نگرانی را نماینده‌ها داشتند و به این جهت احساس کردند اگر کلیات را بپذیرند بعدا می‌توانند به جزئیات ورود کنند و اصلاحات خود را انجام دهند. علاوه‌بر این باید این را هم مدنظر داشت که رئیس و برخی اعضای کمیسیون مطرح می‌کنند که شورای نگهبان این چراغ‌سبز را به مجلس داد که «اگر بخواهد اصلاحاتی را انجام دهد با آن اصلاحات موافقت می‌کنیم.»

  پیشنهاد رئیس مجلس بودجه ۲فازی بود

ماجرای توافق دولت و مجلس درمورد پذیرش اصلاحات چیست؟ این خبر در رسانه‌ها مطرح شده است.

 

پیشنهادی که آقای قالیباف در جلسه سران مطرح کردند بودجه فازی ‌یا دومرحله ای بود. منظور این بود هزینه‌ها را با درآمدهای مشخصی ازجمله فروش یک‌میلیون بشکه نفت ببندیم و اگر یک‌میلیون بشکه بیشتر فروختیم بخشی به صندوق واریز شود و بخشی هم یک‌سری از هزینه‌ها را متناسب با تحقق درآمد نفت پاسخگو باشد. پاورپوینتی هم در این زمینه در جلسه سران و سپس در جلسه دیروز مجلس ارائه شد. لذا بیشتر از این توافقی صورت نگرفته است. علاوه‌بر این آقای نوبخت در جلسه دیروز کمیسیون تلفیق هم صحبت کرد و فحوای کلام ایشان به‌اضافه مخالفت‌های جدی نمایندگان با بودجه نشان نمی‌داد که بخواهند توافقی انجام شود. علاوه‌بر این مجلس معتقد بود لایحه باید به دولت برگردد چون اصلاحات بیش از حدی است که مجلس بتواند اصلاحات را انجام دهد و اگر این کار را بکند شورای نگهبان رد می‌کند. از این‌رو مجلس و دولت قبول کردند به‌جای دولت، مجلس اصلاحات لازم را انجام دهد و دولت هم آن را بپذیرد و شورای نگهبان هم این چراغ‌سبز را داده که اگرچه این تغییرات شامل شاکله بودجه بشود آن را تایید کند. این تفاهمی بود که قبلا هم بیان شد.

 

  باید توافق دولت و مجلس مکتوب می‌شد

 

نظر خودتان در این زمینه چیست؟

 

دولت نشان داده خیلی پایبند به تعهدات خود نیست. همین دولت سال گذشته و در مجلس قبل ذکر کرده بود کلیات را بپذیرید و در جزئیات با مجلس راه می‌آییم، اما در عمل چنین کاری را انجام نداد و خیلی از نمایندگان دوره قبل که الان در مجلس حضور دارند، بارها نسبت به این امر انذار دادند. من پیشنهاد دادم توافق بین دولت و مجلس هرچه باشد مکتوب شود. منتظر بودیم نامه‌ای که دیروز آقای روحانی ارسال می‌کند تلویحا این حق دولت را به مجلس تنفیذ کند، چون بدون تعارف این حق دولت است که این لایحه را بنویسد. لذا انتظار ما این بود که دولت در نامه‌ای که ارسال می‌کند ضمن اینکه آن مصارف و منابع را از محل درست تامین می‌کند، در حوزه اصلاح این اختیار را به مجلس بدهد که شما این کار را انجام دهید و ما هم حمایت می‌کنیم. نامه گویای این امر نبود و من پیشنهاد دادم توافق کتبی با دولت داشته باشیم. فعلا در کمیسیون تلفیق اینچنین شد و رای شکننده است و معلوم نیست در صحن چه اتفاقی بیفتد.

 

نظرات

نظرات شما برای ما مهم است