نشست کارگروه حوزوی اصلاح ساختار بودجه با حضور دکتر محسن زنگنه

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، در این نشست علاوه بر دکتر محسن زنگنه رئیس کارگروه اصلاح ساختار بودجه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی رجایی نیا رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، سایر اعضای کارگروه حاضر در جلسه به ایراد سخن پرداختند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به اینکه ساختار بودجه ریزی کشور بر اساس چهار رویکرد درآمدزایی پایدار، هزینه کرد کارا، ارتقای ثبات و توسعه و عدالت و اصلاح نهادی نظام بودجه ریزی نیاز به اصلاح دارد، گفت: مجلس انقلابی باید با تمام وجود در جهت اصلاح ساختار بودجه ریزی کشور بر اساس رویکردهای چهارگانه فوق الذکر تمام تلاش خود را به کار گیرد.  
زنگنه خاطرنشان کرد: اصلاح مدیریت نظام مالیاتی شامل اصلاح وظایف، جایگاه و ساختار سازمانی مالیات، استقرار نظام درآمد- هزینه و ارتقای نظام عملیاتی مالیات ستانی، جلوگیری از فرار مالیاتی با ارتقای نظام اطلاعات مالیاتی، تنظیم  نظام مالی دولت و شهرداری ها را در ارتباط با شاخص درآمدسازی پایدار ضروری است.
وی اصلاح قیمت گذاری حامل های انرژی، اصلاح و یکپارچه سازی نظام های مالیاتی و تامین اجتماعی، ساماندهی و بهنیه سازی استفاده از دارایی های دولت را در بخش درآمدزایی پایدار مهم دانست و گفت: ساختار دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی، اصلاح سیاست های حمایتی و تامین اجتماعی، اصلاح نظام مالیه نفت و گاز و ساماندهی تعهدات دولت نیز باید اصلاح شود. 
وی اصلاح پایه و نرخ ها و افزایش پوشش های مالیاتی شامل اخد مالیات، عایدی سرمایه، اطلاح نرخ های مالیاتی، مالیات بر املاک و مستغلات و کاهش معافیت های مالیاتی و کمرگی را از دیگر ضرورت های اصلاح ساختار بودجه ذکر کرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار بودجه و منطبق کردن آن با برنامه هفتم توسعه گفت:  فلسفه تشکیل کارگروه حوزوی بررسی اصلاح ساختار بودجه با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و جلسات متعددی تاکنون توسط این کارگروه برگزار شده که جمع بندی های آن تقدیم نمایندگان محترم مجلس خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا اصلاح ساختار بودجه را یکی از دغدغه های مهم مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ذکر کرد و ابراز امیدواری کرد با همکاری فضلای حوزه و کارگروه حوزوی اصلاح ساختار بودجه، این مرکز بتواند گام های موثر و تعیین کننده ای بردارد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به صورت عمیق در زمینه ساختار بودجه وارد شویم باید در ارتباط با مباحثی مانند نظام بودجه‌ریزی، مالیاتی، ساختار اداری، خصوصی سازی، نظام پولی و بانکی پروژه هایی تعریف و در ارتباط با آنها کار شود.

رجایی نیا از اعلام آمادگی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای کمک به مجلس برای اصلاح ساختار بودجه خبر داد و گفت: اگر بخواهیم به صورت عمیق در بحث اصلاح ساختار بودجه وارد شویم باید با همکاری محققان حوزوی روی محورهای اساسی و کلان آن کار اساسی صورت بگیرد.

در این جلسه دکتر محمد جواد توکلی از اعضای کارگروه حوزوی اصلاح ساختار بودجه، گزارشی از فعالیت این کارگروه و جمع بندی جلسات آن را ارائه داد.

 اصلاح ساختار بودجه با چهار رویکرد درآمدزایی پایدار، هزینه کرد کارا، ارتقای ثبات و توسعه و عدالت و اصلاح نهادی نظام بودجه ریزی، شفاف سازی نظام مالیاتی، توجه به نظام اولویت بندی، منطبق کردن بودجه با برنامه های چهارساله، ایجاد تناسب میان برنامه و بودجه، تلاش برای اصلاح نظام بودجه ریزی و سند بودجه از مباحثی بود که در این نشست در مورد آنها بحث شد./

نظرات

نظرات شما برای ما مهم است