کالابرگ کرامت و امنیت غذایی قشر ضعیف را حفظ می‌کند

 کالابرگ، کرامت و امنیت غذایی قشر ضعیف را حفظ می کند.
برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص طرح توزیع کالاهای اساسی با کارت الکترونیک یا کالابرگ با دکتر محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

محسن زنگنه با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی که باید در مسیر تأمین کالاهای اساسی برای مردم مصرف می شد، نتوانست به اهداف خود دست پیدا کند، گفت: در بررسی ها، مشخص شده نرخ تورم کالاهایی که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی می شدند از تورم سایر کالاها و تورم رایج کشور نیز بالاتر بوده است.

وی افزود: با توجه به تورم کشور، قطعاً هم دولت و هم مجلس باید برای آن راهکارهای اساسی در آینده دنبال کنند اما برای راهکار کوتاه‌مدت که فشار را از روی اقشار کم بضاعت و کم درآمد بردارد، باید به دنبال قانون بودجه سال ۹۹ باشد که آن را عملیاتی کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره شیوه کار توضیح داد و اظهار کرد: منابع تبصره ۱۴ در خصوص منابع و مصارف هدفمندی یارانه است و ذیل این تبصره، منابع را احصاء کردیم و با جلساتی که با دولت داشته ایم، تقریباً منابع راه‌اندازی کارت های الکترونیک یا کالابرگ در تأمین است.

وی در خصوص مصارف این کارت گفت: در این زمینه تصمیم بر این گرفته شده است از طریق کارت های الکترونیکی رایج شده که عملاً همان کارت های بانکی است، کارت های اساسی را از فروشگاه ها تهیه کنند و ظرف هفته آینده جمع‌بندی نهایی صورت بگیرد و برای ارائه به صحن علنی مجلس بیاید.

این نماینده مجلس در تشریح جزئیات این طرح عنوان کرد: پس از شناسایی دهک های پایین، برای این عزیزان بسته های غذایی تعریف می کنیم. یک پیشنهاد این است که مبلغی را برای دهک های پایین جامعه به ریالی شارژ کنیم و آن‌ها نیز کالاهای اساسی را خریداری کنند.

وی با تصریح بر اینکه دولت و مسئولین نسبت به امنیت غذایی دهک های پایین مسئول است، اظهار کرد: تجربه نشان داده است، وقتی پول نقدی به حساب افراد واریز می شود در خیلی از موارد این پول در مصارف دیگر هزینه می شود زیرا این خانواده ها مشکلات عدیده ای دارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی که به وارد کننده برای واردات کالاهای اساسی پرداخت می شود به سفره مردم راه پیدا نمی کند و مردم با قیمت بیشتری کالا را دریافت می کنند. با کارت الکترونیک یا کالابرگ هم ارز ۴۲۰۰ تومانی را در حوزه کالاهای اساسی مصرف می کنیم و از طرف دیگر به اقشار محروم نیز کمک می کنیم و بنابراین نمی توانیم صرفاً با واریز پول به این عزیزان کمک کنیم.

وی افزود: می توانیم کارت های الکترونیک را شارژ کنیم اما فرد این مبلغ را می تواند فقط برای خرید مرغ و گوشت و کالاهای اساسی خرج کند و با این کار هم کرامت افراد حفظ می شود و هم سلامت غذایی این عزیزان لحاظ خواهد شد.
رادیو گفتگو/ http://radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=175113&n=675675

نظرات

نظرات شما برای ما مهم است