"جهش‌تولید" و "اصل۴۴" سامان می‌گیرد؛ ارز ۴۲۰۰ کمرنگ می‌شود

محسن زنگنه در مصاحبه با برنامه "رویداد" رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: کمیسیون ویژه زمانی ایجاد می شود که مقوله یا مسئله ای خاص باید مورد نگاهی ویژه قرار گیرد؛ لذا با توجه به شریط ویژه کشور و تاکیدات رهبری برای توجه به تولید، کمیسیون ویژه تولید مقوله های مرتبط با "جهش تولید" و "اصل ۴۴" را پیگیری می کند.

وی افزود: دولت هم اینک تلاش دارد شرکت های دولتی را از طریق بورس واگذار کند، لذا اصل ۴۴ از جدیت بیشتری برخوردار شده است.

زنگنه راهبرد اصلی این کمیسیون را بر اساس عملیاتی شدن تصمیمات کلان و مسئله محوری تعریف کرد و گفت: در حوزه تولید یکی از موانع اساسی، اعطای مجوزهاست. چنانچه رتبه جهانی بهبود فضای کسب وکار ایران اصلا قابل قبول نیست که به همین تعدد مجوزهایی باز می گردد که در بدو شروع کسب و کار در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: رهبری به طور مکرر لزوم ایجاد پنجره واحد مجوزها را درخواست داشتند و اولین قدم ما کاهش موانع آغاز یک کسب و کار است که به کمیسیونی فرای کمیسیون های موجود باز می گردد.

زنگنه ابراز امیدواری کرد این کمیسیون بهبود شرایط کسب و کار را در سال های آتی رونق دهد.

این نماینده مجلس ادامه داد: وقتی کمیسیون ویژه شکل می گیرد یعنی کار با سرعت بیشتری پیگیری می شود. ما هزاران فرصت شغلی و هزاران مجوز داریم؛ لذا این ها باید بگونه ای تدوین شود که نه مشکلی برای کشور ایجاد کند و از طرفی موانع رفع گردد.

زنگنه افزود: برخی پروژه های بزرگ در استان ها و نقاط مختلف کشور با موانع قانونی برخورد کرده اند؛ مثلا یک کارخانه پتروشیمی قصد انجام عملیاتی را دارد و مشکلاتی پیش روی اوست یا در جزایر مکران موانع قانونی متعدد پیش رو است که طرح ها را چندین سال عقب می اندازد.

وی همچنین گفت: استارتاپ ها بعنوان بخش هایی مولد هستند که حتی تسهیل گر تولید می باشند و در این کمیسیون مورد توجه خواهد بود.

زنگنه ادامه داد: بر اساس نظر کارشناسان شاید دو سه سالی با کرونا روبرو باشیم و بخشی که بیشترین ضربه را می خورد تولید و نیازمند تدابیر ویژه ای است.

وی در بخشی دیگر از این گفتگوی رادیویی اظهار کرد: وقت مجلس در دو هفته گذشته صرف مباحث مرتبط با دلار شده تا تقاضا به ارز را کاهش دهیم و به تفاهماتی با دولت رسیده ایم.

زنگنه کاهش ارز ۴۲۰۰ تومانی را از جمله مسائلی دانست که مجلس و دولت درباره آن به جمع بندی رسیده اند و افزود: قیمت ارز بصورت "فردایی" در کانال های مجازی تعیین می شود؛ یعنی این شبکه های مجازی ارز را از غروب تا صبح قیمت گذاری و نرخ را تا ۵۰۰ تومان افزایش می دهند و ارز هرات یا تهران صبح روز بعد در کف بازار دیده می شود.

وی تاکید کرد: ساماندهی نرخ ها در فضای مجازی بحثی است که باید در بانک مرکزی صورت گیرد.

زنگنه افزود: این ها وظایف دولت است و مجلس نباید وارد عمل شود ولی اگر دولت تفاهمات انجام شده را انجام ندهد، در قالب طرح های دو فوریتی دولت را به انجام این کارها موظف خواهیم کرد.

نظرات

نظرات شما برای ما مهم است