اظهارات ربیعی با توافقات نمایندگان و دولت کاملا متفاوت است/ مجلس دست دولت را در تامین منابع موردنیاز طرح باز گذاشت

اظهارات ربیعی با توافقات نمایندگان و دولت کاملا متفاوت است/ مجلس دست دولت را در تامین منابع موردنیاز طرح باز گذاشت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس صحبت‌های سخنگوی دولت درباره طرح تامین کالاهای اساسی را سیاسی و غیرکارشناسی دانست و گفت: آیا دولت در شرایط کنونی که قیمت کالاهایی مانند تخم مرغ، گوشت و ... افزایش چشم گیری داشته در برابر مردم مسئولیت ندارد؟

محسن زنگنه

 

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت صحبت‌های سخنگوی دولت درباره طرح تامین کالاهای اساسی را سیاسی و غیرکارشناسی دانست و گفت: از ابتدای تدوین و بررسی طرح تامین کالای اساسی جلسات متعددی با حضور آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان دولت برگزار شد و در تمامی این جلسات نمایندگان دولت به نامطلوب بودن وضعیت معیشتی مردم و ضورت حمایت از آنها اذعان کردند.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت و مجلس در تمام جلسات مذکور که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار می شد، بر این نکته تاکید داشتند که باید تدابیر لازم برای افزایش قدرت خرید مردم و حمایت از آنها در شرایطی که تورم بیش از 40 درصد است فراهم شود و بر این نکته توافق کردند.

مجلس دست دولت را در تامین منابع موردنیاز طرح تامین کالای اساسی باز گذاشت

وی درباره تامین منابع موردنیاز برای اجرای طرح تامین کالاهای اساسی، اضافه کرد: هرچند مجلس در تامین منابع موردنیاز برای این طرح دست دولت را باز گذاشت و مطرح کرد دولت می‌تواند از  راه‌های متنوع منابع موردنیاز اجرای این طرح را تامین کند، اما منابعی نیز برای تحقق این طرح پیشنهاد داد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: دولت منابع پیش بینی شده برای اجرای طرح تامین کالاهای اساسی از سوی مجلس را منوط به افزایش اعتبارات به منظور هزینه بخشی از آن برای مصارف خودش پذیرفت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات صحبت‌های آقای ربیعی را مغرضانه توصیف کرد و افزود: موضوعاتی که ایشان مطرح کردند با آنچه ما با نمایندگان دولت توافق کردیم، کاملا متفاوت است.

وی تصریح کرد: دولت اعلام کرد که مجلس در نظر دارد از محل فروش دارایی‌های دولت منابع موردنیاز برای اجرای طرح کالاهای اساسی را تامین کند، در بند «و» تبصره 2 قانون بودجه حدود 50 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان و بازپرداخت بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی و... پیش بینی شده است.

دولت با فروش اموال مازاد برای تامین منابع موردنیاز کالای اساسی موافق بود

وی با بیان اینکه دولت از نظر قانونی موظف است نسبت به کاهش اموال خود اقدام کند، یادآور شد: ما به دولت پیشنهاد دادیم که منابع بند «و» تبصره 2 را افزایش دهد و پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه می توان به جای 30 هزار میلیارد تومان، 50 هزار یا 80هزار میلیارد تومان از دارایی های دولت را تهاتر کرده و بفروشیم و از این محل حتی بخشی از هزینه های تملک سرمایه ای و عمرانی را تامین کنیم گواه موافقت دولت با راهکار مجلس برای تامین منابع موردنیاز اجرای طرح کالاهای اساسی است.

زنگنه با بیان اینکه هرچند آقای ربیعی معتقد است پیشنهادهای مجلس برای تامین منابع موردنیاز برای تامین کالاهای اساسی عملیاتی نیست اما سازمان برنامه و بودجه از این پیشنهادات استقبال کرده و منابع را 2 تا 2.5 برابر کرد، تصریح کرد: باید از سخنگوی دولت پرسید« چگونه دولت از  فروش اموال براساس بند و تبصره 2 قانون بودجه و تخصیص آن برای همسان سازی حقوق بازنشستگان و تکمیل پروژه های عمرانی دولت استقبال کرده و امکان فروش وجود دارد اما زمانی که مطرح می شود از این منابع برای تامین کالای اساسی مردم استفاده شود دولت ادعا می کند که امکان اجرای این طرح وجود ندارد؟»این رفتار متناقض است.

وی ادامه داد: اگر امکان واگذاری دارایی دولت وجود ندارد، نمی توان از این منبع برای هیچ موضوعی استفاده کرد، نه اینکه برای موضوعاتی که دولت مایل به اجرای آن است بتوان از منابع بند و تبصره 2 استفاده است اما برای طرحی که مجلس به دنبال اجرای آن است استفاده از منابع حاصل از فروش دارایی دولت غیرممکن باشد.

وی درباره منابع حاصل از فروش دارایی مازاد دولت، گفت: در حال حاضر دارایی و اموال دولت 7 هزار هزار میلیارد تومان است به طور مثال سهام دولت در صنعت فولاد حدود 45 هزار میلیارد تومان ارزش دارد که خریدار دارد؛ همان گونه که در دوره‌ای که بورس در اوج به سر می‌برد دولت بخشی از دارایی‌های خود را به مردم فروخت، در شرایط کنونی که مردم با مشکلات معیشتی روبه رو هستند دولت و مجلس باید از آنها حمایت کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در تشریح دومین راهکار برای تامین منابع موردنیاز برای اجرای طرح تامین کالای اساسی، توضیح داد: در حال حاضر به ازای هر تراکنش مالی 500 تومان از حساب فردی که پول جابه جا می کند، کسر می شود در حالیکه اگر از طریق ساتنا پول منتقل شود حتی در رقم های میلیاردی مبلغی کسر نمی شود می توان 5 در 10 هزار از تراکنش های مالی بیش از 10 میلیون تومان کسر شود که از این مسیر منبعی حدود 12 هزار میلیارد تومان و 15 هزار میلیارد تومان تامین می شود.

منابع موردنیاز  اجرای طرح کالای اساسی تامین شدنی است

زنگنه افزود: در حال حاضر که دولت با کسب اجازه از سران قوا چندین برابر مجاز اوراق متنتشر کرده، بیش از مجوز بودجه اموال فروخته و در چندین نوبت از صندوق توسعه ملی برداشت کرده آیا نمی تواند 30 هزار میلیراد تومان برای حمایت از مردم تامین کند؟

وی با طرح این پرسش که آیا دولت در شرایط کنونی که قیمت کالاهایی مانند تخم مرغ، گوشت و ... افزایش چشم گیری داشته در برابر مردم مسئولیت ندارد؟ اضافه کرد: اگر دولت می تواند، کالاها را ارزان کند، اما در صورتی که نمی تواند از تورم جلوگیری کند آیا نباید به مردم کمک کند؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه منابع موردنیاز  اجرای طرح کالای اساسی تامین شدنی است، ادامه داد: آقای ربیعی بیان می کند درصورتی که این طرح اجرا شود، تورم ایجاد می شود آیا در شرایط کنونی تورم وجود ندارد؟ هرچند ارز 4200 تومانی تخحصص داده شده و از ابتدای سال حدود 5 هزار میلیارد تومان منابع برای این امر هزینه شده اما کالاها با قیمت های بالا به دست مردم می رسد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس با بیان اینکه در حال حاضر با دولتی مواجه هستیم که حتی به معیشت مردم سیاسی می نگرد و معیشت مردم برای آنها اولویت نداشته و درکی از شرایط مردم ندارد، گفت: هر چند 60 هزار تومان نیز مبلغی نیست اما بخشی از مشکلات مردم را حل کند./

نظرات

نظرات شما برای ما مهم است