گزارش ویدئویی دومین نشست از سلسله جلسات تدوین نظام مسائل با حضور دکترمحسن زنگنه

دکتر محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: با تغییراتی که کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ۱۴۰۰ داده است لایحه بودجه رای مثبت قاطبه مجلس را خواهد گرفت.

محسن زنگنه سه شنبه۲۶ دی ماهدر نشستی با عنوان"بودجه ۱۴۰۰، آسیبها، راهکارها" در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: با توجه به رای مجلس به کلیات لایحه بودجه در صحن علنی، با نمایندگان دولت در جلسات مکرر و مقابل دوربین رسانه‌ها تفاهم کردیم که در بخش منابع و دیگر مباحث بودجه، مجلس با اختیارات قانونی اصلاحات لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: انتظار این است که دولت به این تفاهم پایبند باشد و رای قانونی مجلس را بپذیرد و مجلس نیز در بخش اجرا آمادگی دارد دولت را یاری کند.

رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه در مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه در خصوص کاهش وابستگی به نفت باید واقع نگر باشیم و پیوند زدن قضیه بودجه یک کشور به فرضیات و آرزوهای یک رییس جمهوری واقعا غلط است با اینکه آرزو کنیم آمریکا تحریم ها را بردارد نمی توان مقدرات کشور را تعیین کرد.

زنگنه  واقع بینی در درآمدها را خواستار شد و افزود: دولت نباید به دنبال درآمد بی تلاش باشد که روی کاغذ همان درآمد حاصل از فروش نفت است.

وی اظهار کرد: دولت باید در پی "درآمد باتلاش" شامل دریافت مالیات، فروش دارایی ها و فروش سهام باشد و در این زمینه باید دستگاهها و سازمانها را  به فروش داراییهایشان ملزم کند.

نماینده مردم تربت حیدریه تاکید کرد: باید از فضای لجبازی خارج شویم و در بازی های سیاسی خود معیشت مردم را به گروگان نگیریم.

بودجه ناکارآمد، ام الخبائث مشکلات کشور

زنگنه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بودجه ناکارآمد را "ام الخبائث" مشکلات کشور خواند و گفت: رفع مشکلات کشور باید در سند بودجه به عنوان سند اصلی حکمروایی دولت، عملیاتی شود.

وی ادامه داد: اگر فساد و رانت در کشور وجود دارد یا با استخدام های ناعادلانه مواجه هستیم، اگر ۱۱۰ نفر از نمایندگان مجلس دهم رد صلاحیت شدند و یا با بروز مشکلات نرخ زاد و ولد رو به کاهش است اینها همه ریشه در بودجه ناکارآمد دارد.

رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه در مجلس شورای اسلامی افزود: برای اصلاح ساختار بودجه نیازمند اقدام اصلاحی در چهار بخش منابع، مصارف، نظام بودجه ریزی و موضوعات مرتبط با عدالت هستیم.

زنگنه تاکید کرد: بر این اساس منابع بودجه باید پایدار و واقعی و مصرف نیز بهینه شود و از سوی دیگر ساختار بودجه ریزی شامل تنظیم بودجه در دولت و شیوه بررسی آن در مجلس باید اصلاح شود.

نماینده مردم تربت حیدریه اصلاح بودجه را موضوعی به هم پیوسته و مرتبط با اصلاح دیگر ساختارهای ناکارآمد اقتصادی کشور دانست و گفت: اصلاح ساختار بودجه وابسته به اصلاح نظام مالیاتی و نهادها و دستگاه های زائدی است که کارآیی لازم را نداشته‌اند.

زنگنه افزود: با وجود این که در حوزه مسائل روستائیان نهادهای متعددی فعالیت دارند و یا در ابعاد حمایتی شاهد فعالیت کمیته امداد، بهزیستی، نهاد احسان و نیکوکاری و بخشی از تامین اجتماعی هستیم اما با این همه از مهاجرت روستائیان و  افزایش فقر در کشور جلوگیری نشده و می توان گفت دستگاههای یاد شده وجودی زائد داشته اند.

وی به وضعیت منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۰ نیز اشاره کرد و ادامه داد: برای رفع کسری بودجه ممکن است بتوان تا ۱۰ درصد از هزینه دستگاههای دولتی را البته در تعامل با دولت کم کرد.

او ادامه داد: در بخش منابع می توان با اخذ مالیات به ویژه در بخش های لوکس و فروش اوراق مشارکت و سهام شرکتها قدری کسری بودجه را جبران کرد.

نظرات

نظرات شما برای ما مهم است