گذر از هفت خان مجوز کسب و کار

محسن زنگنه

صبح نو

مجلس برای رونق تولید در کشور طرح‌های مهمی در دستور کار دارد

گذر از هفت خان مجوز کسب و کار

متخصصان امر سال‌هاست که یکی از موانع اصلی تولید در کشور را سختی گرفتن مجوز کسب‌وکار و تامین مالی برای راه‌اندازی آن کسب‌وکار عنوان کرده‌اند. مجلس یازدهم که حل مشکلات معیشتی مردم را از ابتدای کارش، در رأس اولویت‌های کاری خود قرار داده مدت‌هاست درباره این دو دغدغه ورود کرده است.کمیسیون ویژه «جهش و رونق تولید» مدت‌هاست که طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار را در دستورکار خود قرار داده که بنابر اخبار منتشره، قرار است امروز یکشنبه گزارش آن در صحن علنی مجلس قرائت شود. در کنار این طرح، کمیسیون مزبور طرح دیگری هم برای رونق بخشیدن به تولید کشور با نام «تامین مالی» را دنبال می‌کند. در گفت‌وگو با محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید به ابعاد طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار پرداخته‌ایم. زنگنه در این گفت‌وگو، از فشارهای آشکار و پنهان برخی اصناف بر نمایندگان مجلس برای الغای این طرح سخن می‌گوید. به گفته زنگنه، هرچند این فشارها، در ظاهر مصلحانه و دغدغه‌مندانه است اما در عمق ماجرا، برآمده از تعارض منافع است. در ادامه مشروح گفت‌وگوی «صبح‌نو» با این نماینده را ازنظر خواهید گذراند.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، با اشاره به اهداف طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار اظهار کرد: در ماده هفت قانون اجرای اصل44 قانون اساسی، تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار ذکر شده است اما این ماده اصلا ضمانت اجرایی ندارد. ما در مجلس دو کار مهم کردیم؛ ابتدا برای اینکه هیچ بهانه قانونی به صادرکنندگان مجوز ندهیم که از قانون تخطی کنند، کاری کردیم که به محض اینکه متقاضیان در درگاه ملی مجوزهای کشور تقاضای خود را ثبت کردند، به‌صورت برخط و کاملا سیستماتیک و پس از گذشت سه روز، کد شناسایی برای آن‌ها صادر شود که این به معنی اجازه انجام کسب‌وکار است. وی افزود: البته شغل‌هایی را که امنیت، بهداشت، سلامت و محیط‌زیست کشور را با مخاطره روبه‌رو کنند استثنا کرده‌ایم که برای این مشاغل، عنوان «مجوزهای تاییدمحور» را داده‌ایم که تقاضای کسب‌وکار آن‌ها باید به تصویب هیات دولت برسد. زنگنه اضافه کرد: در این طرح، دولت را ملزم کرده‌ایم که به مدت سه‌ماه مجوزهای تاییدمحور را بارگذاری کند اما در صورت پاسخ ندادن مراجع استعلامی علاوه‌بر اینکه برای آن مراجع تخلف اداری ثبت می‌کنیم، متقاضی می‌تواند کسب‌وکار خود را آغاز کند و شناسه یکتا به‌صورت خودکار برای متقاضیان صادر خواهد شد.
زنگنه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به امتیاز دوم طرح مجلس برای تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، گفت: ما همه محدودیت‌ها شامل تعداد، مسائل جغرافیایی، اشباع بازار و... را برای همه کسب‌وکارها حذف کرده‌ایم؛ به‌عنوان‌مثال کسی که می‌خواهد نانوایی، آموزشگاه رانندگی یا داروخانه تاسیس کند، هیچ محدودیتی جز ثبت در سامانه و گرفتن مجوز برای او قائل نشده‌ایم.
 
فشار بعضی مشاغل خاص روی نمایندگان مجلس  
 وی با اشاره به مخالفان و منتقدان طرح مجلس برای تسهیل صدور مجوز کسب‌وکارها، افزود: مخالفان به‌ظاهر بحث‌هایی مثل پایین آمدن کیفیت متقاضیان بعضی از کسب‌وکارها یا مسائل امنیتی و قضایی را مطرح می‌کنند که البته همه این موضوعات، روکش هستند و در کنه و عمق قضیه، بحث «تعارض منافع» وجود دارد. زنگنه دراین‌باره تصریح کرد: یک گروهی یا جمعی که ذی‌نفع هستند و خودشان به دیگرانی که می‌خواهند وارد یک کسب‌وکار شوند مجوز می‌دهند، صحبت‌شان این است که اگر تعداد زیادی وارد یک کسب‌وکار شوند، درآمد آن‌هایی که الان مشغول هستند، کاهش می‌یابد. زنگنه تصریح کرد: ما در یک سال گذشته به‌تجربه دیده‌ایم که فضای مجازی می‌خواهد نظر خود را بر نمایندگان تحمیل کند. درحال‌حاضر بعضی کسب‌وکارهای خاص مثل وکالت، سردفترداری یا دفترداری و کارشناس رسمی دارند به‌شدت روی نمایندگان فشار می‌آورند. نماینده مجلس دراین‌باره گفت: روکش مخالفت این مشاغل خاص پایین آمدن کیفیت کار، تضییع حقوق مردم یا حتی نگرانی از جعل اسناد است و برخی نمایندگان مجلس هم از این حیث، با طرح مزبور مخالفت می‌کنند. اما کنه این اعتراضات و مخالفت‌ها این است که عده‌ای دچار تعارض منافع هستند و نمی‌خواهند این تعارض منافع با طرح مجلس به نحوی رفع شود. زنگنه با بیان اینکه در طرح مجلس برای تسهیل صدور مجوز کسب‌وکارها، ما به‌هیچ‌عنوان به مراجع و شرایط صدور مجوزها ورود نکرده‌ایم تاکید کرد: مثلاً در بحث وکالت، کانون وکلا پس از برگزاری آزمون و مصاحبه افراد حائز شرایط را جذب می‌کند؛ در طرح مجلس، ما به‌هیچ‌وجه در کارکرد کانون وکلا دخالت نکرده‌ایم اما فقط محدودیت تعداد را برداشته‌ایم.
 
طرح کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید برای «تامین مالی» کسب‌وکارها
 زنگنه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به سایر طرح‌های مجلس برای تسهیل کسب‌وکارها گفت: در کمیسیون جهش تولید، ما داریم دو، سه اقدام خوب را همزمان پیش می‌بریم؛ اولی همین طرح تسهیل صدور مجوزهاست. در طرح تسهیل صدور مجوز کسب‌وکارها بندی درخصوص تسهیلات بانک‌ها آورده‌ایم که بانک‌ها را برای ارائه تسهیلات به شرکت‌ها و متقاضیان ملزم کرده‌ایم. غیر از این طرح، ما مشغول پیگیری طرح دیگری با عنوان «تامین مالی» هستیم. یکی از مشکلات ما در حوزه تولید، تامین مالی است. سخنگوی کمیسیون جهش تولید با بیان اینکه متاسفانه تامین مالی در کشورمان به بانک‌ها محدود می‌شود، تاکید کرد: اگر بتوانیم مساله تامین مالی را حل و بوروکراسی صدور مجوز کسب‌وکارها را حذف کنیم، حداقل 60 تا 70درصد فضای تولید کشور بهبود خواهد یافت و مسیر برای سرمایه‌گذاری هموار خواهد شد.

  •  

نظرات

نظرات شما برای ما مهم است