سرمایه اجتماعی رئیس جمهور برخی مشکلات مدیریتی را پوشانده است

دکتر زنگنه: سرمایه اجتماعی رئیس جمهور  برخی  مشکلات  مدیریتی را پوشانده است
در این زمینه با محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم. وی در گفت‌وگو با «صبح‌نو» اظهار داشت: در یک‌سالگی انتخابات‌۱۴۰۰ باید مسائل به‌صورت مجزا تحلیل شوند؛ به‌عنوان‌مثال باید در یک بعد شخصیت و عملکرد شخص رییس‌جمهور را بررسی کرد و در بعد دیگر عملکرد دولت را.  وی افزود: حقیقتا بخش زیادی از مردم این نظر را دارند که بین رییس‌جمهور فعلی با رییس‌جمهور قبلی تفاوت‌های ماهوی وجود دارد و بعضی از مسائلی که در دوره قبل مردم را نگران کرده بود امروز برطرف شده‌اند.  زنگنه با تاکید بر اینکه امروز مردم از برخی مسائل مانند کرونا نگرانی ندارند، گفت: از سوی دیگر شاهدیم که شخص رییس‌جمهور در مردمی بودن به وعده‌های خود عمل کرده و همواره درصحنه و درکنار مردم و همراه با آن‌هاست.  وی با تاکید بر اینکه نگاه متفاوت شخص رییس‌جمهور به مسائل بین‌الملل و مسائل سیاسی تفاوت‌های بنیادین با دولت قبل دارد، گفت: شخص رییس‌جمهور تاکنون باعث شده است که برخی مشکلات مدیریتی تحت‌الشعاع قرار بگیرد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وقتی مردم می‌بینند که رییس‌جمهور خود را برای حل مشکلات آن‌ها وقف کرده است، سعی می‌کنند سختی‌ها را تحمل کنند تصریح کرد: راهبرد کلان دولت این است اما ریز که می‌شویم می‌بینیم برخی  مشکلات مدیریتی احساس می‌شود.

دولت فعلی با دولت قبلی قابل قیاس نیست

 زنگنه افزود: در بحث کلان دولت نقدها کمتر است و دولت فعلی با دولت قبلی قابل قیاس نیست و نمره قبولی را می‌گیرد اما این موضوع تنها مربوط به بحث کلان است و در لایه‌های اجرایی احساس می‌کنید آن نگاه کلان دچار افت می‌شود و بیشترین تاثیر را در کف جامعه می‌بینید و بسیاری از آن حرف‌ها درست است. وی با بیان اینکه وقتی این روند دچار اختلال باشد باعث برخی مشکلات می‌شود، گفت: نمونه واضح آن هدفمندی یارانه‌هاست در بحث کلان کار بسیار بزرگی است اما وقتی در لایه‌های اجرایی می‌آید ناهماهنگی بخش‌های مختلف را می‌بینید و در دولت احساس ناهماهنگی می‌کنید. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در این موضوع متاسفانه شاهد بودیم که وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها چندان هماهنگ نبودند اما درخصوص عملکرد شخص رییس‌جمهور می‌بینیم که وقتی اختلال پمپ‌بنزین‌ها، حادثه آبادان و بسیاری از مسائل دیگر مانند سیل و آب اصفهان و استان‌های مرکزی پیش می‌آید، در بسیاری از موارد سرمایه اجتماعی شخص رییس‌جمهور توانسته ناکارآمدی را بپوشاند و در این شرایط دولت به پیش رفته است.  زنگنه تاکید کرد: در برآیند کلی دولت با هدف‌گذاری و راهبرد کلان آن نسبت‌به دولت قبل قابل‌قبول است اما در مسائل لایه‌های اجرایی نیز باید مشکلات برطرف شوند.

نقاط قوت رئیسی

وی توجه رییس‌جمهور به ظرفیت داخلی، همکاری با کشورهای منطقه و همسایه و نگاه به شرق دنیا و آسیای مرکزی را نقطه قوت رئیسی عنوان کرد و گفت: در بحث داخل هم وی نگاه به اقشار محروم دارد و رفع فساد را به‌جد پیگیری می‌کند و به‌دنبال این است که گلوگاه‌های فساد را از بین ببرد. 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به روی دیگر اجرای راهبردهای کلان دولت گفت: وقتی که راهبردها خوب اجرا نشوند باعث می‌شوند که شعارها و افکار خوب دچار اختلال شود؛ مثلا در بحث بین‌الملل اصل نگاه دولت خوب است اما وقتی به میز مذاکره و مرحله اجرا می‌رسیم و در هماهنگی و ردوبدل شدن کلمات دچار مشکل هستیم شرایط به گونه دیگری می‌شود. وی خاطرنشان کرد: افراد ضعیفی که در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها جای گرفته‌اند می‌توانند تاثیر بدی داشته باشند؛ مثلا دیدیم در وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی علی‌رغم اینکه عده‌ای سعی می‌کنند این تغییر را به مبارزه با فساد ربط دهند اما واقعیت این نیست و واقعیت این است که بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور که بیشترین بنگاه‌های اقتصادی را در اختیار دارد نتوانست قدم‌های بزرگی بردارد.

نظرات

نظرات شما برای ما مهم است