نامه مهم دکتر زنگنه به رییس جمهور

دکتر محسن زنگنه نماینده مردم شریف تربت حیدریه،مه ولات و زاوه و نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه طی نامه ای به رییس جمهور خواستار تشکیل استان خراسان مرکزی شد.
در متن این نامه آمده است؛
 

حضرت حجت الاسلام و المسلمین رئیسی 
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران


سلام علیکم. با احترام در سفر اخیر حضرتعالی به استان کرمان از ضرورت تقسیم استان کرمان به دو استان صحبت فرموده و بر ضرورت آن تاکید فرمودید. این امر بهانه ای شد تا نکاتی را در خصوص استان خراسان رضوی به استحضار برسانم .


۱. تعدد استان ها در کشور و تقسیم استان های بزرگ به استان های کوچکتر هم می تواند مثبت باشد و هم تبعات منفی داشته باشد. در صورتی که استان های جدید التاسیس از ظرفیت های بالقوه اقتصادی، فرهنگی و نیز سیاسی - اجتماعی برخوردار باشند و از سوی دیگر جزء مناطق محروم و کمتر توسعه یافته باشند قطعا ایجاد آنها می تواند آثار مثبتی در توزیع عادلانه فرصت ها، آزاد شدن ظرفیت ها، رشد و پیشرفت منطقه، افزایش درآمد سرانه خانوارها، ارتقای هویت ملی و رشد سرمایه اجتماعی دولت و در نهایت افزایش تولید ناخالص ملی و بهبود شاخص های اقتصادی خواهد بود. و البته اگر تقسیم صرفا به جهت تعصبات قومی و منطقه ای باشد تبعات و آثار سوء خواهد داشت.


۲. شیوه مدیریت های استانی نشان می دهد که در استان های بزرگ امکان توزیع عادلانه امکانات و بهره مندی شهرستان ها و بخش ها بر اساس اولویت ها ممکن نمی شود و همین امر موجب ماندگاری واژه محرومیت برای برخی مناطق هر استان می شود. بخصوص اگر مرکزیت استان را یک کلان شهر تشکیل دهد به جهت نوع مسائل کلان شهر ها، اغلب مدیران استانی از توجه و حل مسائل شهرهای کوچک و محروم باز می مانند ضمن آنکه مدل مدیریت در کشور ما مبتنی بر مدل میدانی و تمرکز اختیارات در مدیریت عالی است و این امر بیشتر ایجاب می کند که استاندار و مدیران کل، حضور میدانی و ورود مستقیم برای حل مسائل داشته باشند و لذا بسیاری از شهرها و مناطق شهری و روستایی از توجه لازم برخوردار نشده، روی توسعه و پیشرفت را هم نمی بینند.


۳. استان خراسان رضوی نیز از این امر مستثنی نیست . وجود ۶/۵ میلیون نفر جمعیت با مساحت ۴۲/۱۱۶۴۸۵ کیلومتر مربع، وجود بیش از۳۳ شهرستان و ۹۶ شهر و بیش از ..۱۷۵ دهستان و همجواری با ۲ کشور و مسائل ویژه امنیتی در مرزهای استان و ده ها ویژگی دیگر، این استان را از شرایط خاصی برخوردار نموده است. از سوی دیگر بررسی درآمد سرانه، سهم استان از تولید ناخالص ملی، زیر ساخت های ریلی، جاده ای، انرژی و نیز سهم استان از صنایع بزرگ و مادر و ده ها شاخص دیگر بیانگر عدم توسعه و پیشرفت مورد انتظار این استان است. در عین حال تمرکز حدود نیمی از جمعیت در مشهد مقدس موجب تمرکز امکانات در این شهر شده است. وجود ده ها شهر و بخش و چندین شهرستان محروم و کم برخوردار در استان ضرورت تحول مدیریتی را در استان ضروری نموده است. این تحول با تغییر اشخاص یا دولت ها امکان پذیر نیست بلکه بایستی با تغییر در شیوه حکمرانی و اصلاح ساختارهای مدیریتی این تحول را انجام داد.


۴. اگر هدف از تغییر در ساختارهای مدیریتی و تحول در استان را بر افزایش سرعت رشد و توسعه استان، استفاده از همه طرفیت ها و رفع محرومیت و بیکاری و بهبود شاخص های صنعتی و کشاورزی و فرهنگی بدانیم بایستی بر اساس شاخص هایی به تقسیم استان به استان های کوچکتر بیندیشیم و قطعا این تقسیم بایستی بگونه ای اتفاق افتد که آن اهداف را محقق سازد.
با این مقدمه تشکیل استانی در جنوب استان خراسان رضوی می تواند از بهترین گزینه ها باشد. 
شهرستان های تربت حیدریه، کاشمر، بردسکن، گناباد، زاوه، مه ولات، رشتخوار،  باخرز، تایباد، خواف، خلیل آباد،  بجستان و کوهسرخ می توانند مجموعه شهرستان های خراسان مرکزی باشند. 


۵. از مزایا و ظرفیت ها و نیز شرایط این شهرستان ها می توان به موارد زیر اشاره نمود ؛ 
۱. وجود معادن بزرگ و بعضا منحصر بفرد در کشور 
۲. تولید بیش از دویست و پنجاه تن زعفران 
۳. وجود مزارع و باغات پسته، گندم، جو، سیب زمینی، آلو ، انار ، انگور و کشمش، مرکبات و نیز انبوه تولید گیاهان دارویی 
۴. هم مرزی با افغانستان و وجود گمرک بزرگ دو غارون 
۵. وجود خطوط ریلی 
۶. جاذبه های بزرگ گردشگری و میراث فرهنگی 
۷. صنایع دستی 
۸. وجود چندین فرودگاه در این حوزه جغرافیایی 

این شهرستان ها در مجموع بیش از ۱ میلیون نفر جمعیت را شامل می شود و بخش زیادی از تولید استان را شامل می گردد که متاسفانه در منطقه مصرف نمی شود و اکثر منابع به سمت مرکز استان سرایز می گردد.

مزایای تشکیل استان خراسان مرکزی می تواند مواردی از قبیل زیر باشد ؛ 
۱. توزیع منابع بودجه حاصل از حقوق دولتی معادن یا ارزش افزوده صنایع و اصناف در شهرستان های استان 
۲. ارتقای وضعیت زیر ساخت های شهرستان های این استان 
۳. افزایش اشتغال و کاهش بیکاری و امکان ورود صنایع بزرگ به استان مرکزی 
۴. ارتقای هویت ملی اهالی شهرستان های مزبور 
۵. کاهش محرومیت و خروج شهرستان ها از کم برخوردار به برخوردار 
۶. ارتقای شاخص های حکمرانی و امکان مدیریت متمرکز میدانی 
۷. افزایش سهم شهرستان ها از بودجه عمومی کشور 

جناب آقای دکتر رئیسی؛ 
بدون هرگونه تعصب منطقه ای و با علم به اینکه تحمیل هر گونه هزینه ای به کشور در شرایط فعلی به صلاح نمی باشد ، بر اساس تجربه چندین سال مدیریت منطقه ای و حضور بیش از دو سال در مرکز تصمیم گیری و قانون گذاری شدیدا معتقدم راه برون رفت منطقه از محرومیت و افزایش رشد و توسعه جنوب خراسان رضوی ، تفییر در ساختارهای مدیریتی استان و تقسیم آن است . تجربه موفقی که امروز نتایج آن را در خراسان جنوبی شاهدیم و این نشان از لزوم کاهش دایره جغرافیایی مدیریت استان خراسان رضوی دارد .

ضمن سپاس از جنابعالی که فضای چنین مباحثی را فراهم فرمودید ان شاءالله در صورت صلاحدید، در جلسات حضوری موارد با شرح بیشتری به سمع و نظر شما خواهد رسید.

نامه به رئیس جمهور

 

نظرات

نظرات شما برای ما مهم است